Осми р. - Стварање државе у Црној Гори
Отворити
уџбеник на страници 158.
Прочитати
лекцију, подвући најважније појмове, догађаје и имена историјских личности.
Послушати лекцију која је обрађена на РТРС-у 31. 03. 2020. године.
Лекција се налази на овом линку https://www.youtube.com/watch?v=S5YdT2raxVI
од 0:37:23
Препиши у свеску тезе:
Стварање државе у Црној Гори
-До краја XVIII в Црну Гору чине четири нахије - нахијска или стара Црна Гора.
-Сједиште на Цетињу - Цетињски манастир био је центар Цетињске митрополије.
-Источно од ријека Мораче и Зете простирала се област Брда.
-Приморским градовима владали су Млечани или Турци.
-Градови добили су оријентални изглед.
-У равницама били су успостављени феудални односи (тимари)
-У планинским предјелима није се укоријенио турски феудални систем.
-Становништво је плаћало порез од сваке куће (филурија).
-Нахије су се дијелиле на кнежине,у којима су се одржавали зборови (сваки одрастао Црногорац учествује).
-Постојао је и Општи црногорски збор.
-Од краја XVIII в Племена су замијенила кнежине.
-Племе је имало своју територију; на племенском збору рјешавана су унутрашња питања племена, док су на Општем црногорском збору изглађивани међуплеменски сукоби. На челу племена налазиле су се старјешине племена – главари.
-Разједињена племена повезивала су се око Цетињске митрополије.
-Митрополити су имали водећи друштвени углед; од 1697. До 1851.г.
-Око Митрополије су стварани почетни елементи државне власти.
-У планинским предјелима није се укоријенио турски феудални систем.
-Становништво је плаћало порез од сваке куће (филурија).
-Нахије су се дијелиле на кнежине,у којима су се одржавали зборови (сваки одрастао Црногорац учествује).
-Постојао је и Општи црногорски збор.
-Од краја XVIII в Племена су замијенила кнежине.
-Племе је имало своју територију; на племенском збору рјешавана су унутрашња питања племена, док су на Општем црногорском збору изглађивани међуплеменски сукоби. На челу племена налазиле су се старјешине племена – главари.
-Разједињена племена повезивала су се око Цетињске митрополије.
-Митрополити су имали водећи друштвени углед; од 1697. До 1851.г.
-Око Митрополије су стварани почетни елементи државне власти.
Митрополит Петар I (1784-1830)
- митрополит, државник, војсковођа, књижевник, законодавац
-Успјешно поразио скадарског пашу Махмута Бушатлију 1796. г. на Мартинићима и Крусима, Турци никада више нису продрли у Ц. Гору.
-Сарађивао је са Карађорђем.
-Покушао је 1813. ујединити Црну Гору и Боку - није успио због великих сила.
-Много је учинио на сузбијању племенске самовоље, крвне освете и стварању органа државне власти.
-Основао је "Правитељство суда црногорског и брдског", састављено од угледних главара.
-Написао први писани законик - "Законик обшчи црногорски и брдски".
-Успјешно поразио скадарског пашу Махмута Бушатлију 1796. г. на Мартинићима и Крусима, Турци никада више нису продрли у Ц. Гору.
-Сарађивао је са Карађорђем.
-Покушао је 1813. ујединити Црну Гору и Боку - није успио због великих сила.
-Много је учинио на сузбијању племенске самовоље, крвне освете и стварању органа државне власти.
-Основао је "Правитељство суда црногорског и брдског", састављено од угледних главара.
-Написао први писани законик - "Законик обшчи црногорски и брдски".
Митрополит Петар II (1830-1851)
- владика, државник и велики књижевник
-Укинувши гувернадуре прекида двовлашће.
-Ради на изградњи државних институција, оснива: Сенат, Гвардију и Перјаничку гарду.
-Локалну власт обављали су капетани, именовани у сваком племену.
-Стварна самосталност Црне Горе дошла је до изражаја:
-Укинувши гувернадуре прекида двовлашће.
-Ради на изградњи државних институција, оснива: Сенат, Гвардију и Перјаничку гарду.
-Локалну власт обављали су капетани, именовани у сваком племену.
-Стварна самосталност Црне Горе дошла је до изражаја:
када је извршено разграничење са Аустријом 1841. г. без учешћа Турака.
када је извршено разграничење са Херцеговином 1842. г. на иницијативу Русије и Аустрије.
-Петар II оснивач је првих основних школа.
када је извршено разграничење са Херцеговином 1842. г. на иницијативу Русије и Аустрије.
-Петар II оснивач је првих основних школа.
-Из Русије је набавио и штампарију, прву након XV в.
-Петар II био је велики књижевник. Црногорску историју сматрао је продужетком српске. -Успомени на Карађорђа, посветио је своје главно дјело "Горски вијенац".
-Залагао се за уједињење Јужних Словена.
Задатак за ученике,
-Петар II био је велики књижевник. Црногорску историју сматрао је продужетком српске. -Успомени на Карађорђа, посветио је своје главно дјело "Горски вијенац".
-Залагао се за уједињење Јужних Словена.
Задатак за ученике,
у своју свеску одговорите на ова питања:
-Који су били елементи аутономије Црне Горе под турском влашћу?
-Како су се мијењале границе од друге половине осамнаестог вијека, до половине деветнаестог вијека?
-Каква је улога Цетињске митрополије у стварању црногорске државе? Када је Петар I поразио Скадарског пашу и гдје?
-Како се звао орган власти, који је основао Петар I и како се звао први писани законик?
-Шта знаш о митрополиту Петру II?
-Који су били елементи аутономије Црне Горе под турском влашћу?
-Како су се мијењале границе од друге половине осамнаестог вијека, до половине деветнаестог вијека?
-Каква је улога Цетињске митрополије у стварању црногорске државе? Када је Петар I поразио Скадарског пашу и гдје?
-Како се звао орган власти, који је основао Петар I и како се звао први писани законик?
-Шта знаш о митрополиту Петру II?
Коментари
Постави коментар